- Advertentie -
Home Cannabisindustrie Columns Column: Een ode aan de mensen achter de schermen

Column: Een ode aan de mensen achter de schermen

Nadat hij tot laat bezig was aan een update van de website, bedacht Mauro om eens een column op te dragen aan de mensen achter de schermen.

0
- Advertentie -

Gisteren vond ik mezelf na middernacht nog terug achter de computer kruipen omdat er nu eenmaal al een tijdje een update voor de website op de plank lag. Iets wat moest gebeuren op een gegeven moment en dan het liefst op een moment buiten de drukste bezoekuren van de website. Het bracht me op het idee om eens een column op te dragen aan de mensen achter de schermen.

“In het begin moest ik alles alleen doen” – Gerard Philips

Van de grote, midden en kleine bedrijven zien we vaak alleen het topje van de ijsberg: de mensen die ervoor hebben gekozen naar buiten te treden als een woordvoerder voor het bedrijf. Maar daarachter schuilen de mensen achter de schermen die zich bezig houden met de website, het design en de teksten. Ieder professioneel, legaal bedrijf heeft inmiddels wel een website. Het is ook nodig ook: het is hét visite kaartje van je bedrijf. Daarom moet het er ook zo goed mogelijk uit zien, snel zijn, vol staan met de informatie die je wilt dat je klanten lezen en eens in de zo veel tijd een update krijgen.

zien (we) vaak alleen het topje van de ijsberg

In mijn geval doe ik vrijwel alles zelf. Van de artwork (op de banners na, die nog uit mijn tijd van The Stoned Society website dateren), tot het design, sociale media, de hele website, nieuwsbrief, marketing en ga zo maar door. Dat deed ik toen ook al met The Stoned Society en nu weer. Ik zag er dan ook wel een beetje tegenop toen ik weer met het idee kwam voor een website, maar aan de andere kant heb ik inmiddels voldoende geleerd om het me niet te persoonlijk aan te trekken wanneer iets verkeerd gaat.

Fouten maken en herstellen in de nachtelijke uren

En er gaat wel eens iets fout. Zo heeft het al een paar dagen geen zin om het automatisch plaatsen van artikelen op sociale media te doen zoals gebruikelijk (behalve Instagram stories), omdat een plugin waarvoor ik betaal om een of andere reden weigert te erkennen dat ik gewoon heb betaald. Daarvoor moet ik klagen bij de makers, waarna ze het hopelijk snel recht zetten.

Uiteindelijk kreeg ik het voor elkaar, maar ging er weer iets anders stuk

Zo ging er ook wat fout bij het updaten van het thema van de website een tijdje geleden en heb ik het meerdere keren geprobeerd, zonder succes. Iedere keer ging er wat fout en moet ik een backup terug zetten. Tot ik op een gegeven moment bij het lezen van de documentatie een paar tips van de makers tegenkwam, die ik besloot op te schrijven en pas uit te voeren op een later, geschikt moment. Zo’n moment was afgelopen nacht iets na middernacht.

Uiteindelijk kreeg ik het voor elkaar, maar ging er weer iets anders stuk. Zoals het altijd gaat. Na ook het probleem wat volgde te hebben opgelost, kon ik rond half twee weer vanachter de computer kruipen.

Dank aan de mensen achter de schermen

Het zijn uiteindelijk maar voorbeelden van dingen waar website makers mee te maken hebben. Maar zo zijn er ook de mensen die het van artwork voorzien of aan de teksten sleutelen alsof ze aan een oldtimer bezig zijn. Door de jaren heen heb ik met meerdere samen mogen werken aan verschillende projecten die te maken hadden met de plant. Een groot dankwoord bij deze dan ook aan die fantastische mensen achter de schermen die de boel draaiende houden.

- Advertentie -

Exit mobile version