- Advertentie -
Home Duitsland Analyse: De gevolgen van cannabis decriminaliseren in Duitsland (Deel 3/3)

Analyse: De gevolgen van cannabis decriminaliseren in Duitsland (Deel 3/3)

Deel drie in een reeks van longread artikelen door Jef Martens over de verkiezingen in Duitsland. Voor het eerst speelt namelijk cannabis een rol.

0
Duitsland legalisering cannabis monopoly medicinale cannabis cansativa aphria Baden-Württemberg Groenen CDU
- Advertentie -

De verkiezingen in Duitsland. Ze zijn nu ook volop in het nieuws in Nederland. Dit derde artikel komt eerder – op dinsdag – zodat iedereen nu zelf er mee verder kan. Volg wat je belangrijk vind, via de Nederlandse maar ook via Duitse media. Er kan nog een hoop gebeuren.

Update, 24 november: Stoplichtcoalitie Duitsland: cannabis regulering in regeerakkoord

Onder andere kan Merkel, als het turbulent blijft, nog aanspraak maken op de titel ‘langst zittende Bundeskanzler’. Deze neemt ze over van Helmut Kohl als de regeringsonderhandelingen door gaan tot na 18 december. Dan heeft ze de periode van Kohl (16 jaar en 26 dagen) met een dag overtroffen.

In het eerste artikel hebben we stilgestaan bij de verkiezingen als instrument in de democratie, hoe dit afwijkt ten opzichte van Nederland en welke onderwerpen relevant zijn. Het tweede artikel belicht verschillende onderwerpen waarom in Duitsland juist nu cannabis op het vizier heeft.

Dit artikel gaat over enkele scenario’s na de verkiezingen die zich kunnen ontvouwen

Dit artikel gaat over enkele scenario’s na de verkiezingen die zich kunnen ontvouwen. Dat heeft, net als in Nederland, vooral te maken met de regeringssamenstelling. Welke regeringen zorgen voor welke uitkomsten? En welke vormen van cannabis beschikbaarheid komen aan bod? Hoe lang gaat dat dan eigenlijk duren? We gaan ze allemaal invullen. En ik sluit af met, beknopt, welke impact dat internationaal in de EU kan hebben.

Verkiezingsupdate

Om te openen, een korte update. Er is namelijk weer flink wat geschoven en met modder gegooid. De top-5 partijen hebben in de peilingen van 19 september gezorgd voor weer een andere situatie.

Stand 19 september peilingen verkiezingen bondsdag 2021

Voldoende roert zich nu ook de marge – er is wat groei in de categorie ‘overig’. Onduidelijk is of daar een partij bij zit die de kiesdrempel van 5% van de stemmen kan bereiken.

Pimmelgate: imagoschade SPD

De laatste ontwikkelingen: #pimmelgate en #wirecard fraude zijn actuele thema’s die de SPD een deuk opleveren. Het pimmelgate schandaal: Marlon P. noemde senator Andy Grote (SPD) een piemel. Aanleiding voor de tweet was een opmerking over hoe het volk zich gedroeg in de wijk “Schanzenviertel” in Hamburg. Dat is de woonplaats van Scholz, en de opmerking was ten aanzien van corona maatregelen.

Een politieagent heeft op deze scheldende uiting een aangifte gedaan welke leidde tot een huiszoeking

Een politieagent heeft op deze scheldende uiting een aangifte gedaan welke leidde tot een huiszoeking. De wet die daarvoor is toegepast is omstreden in Duitsland. Het biedt vergaande middelen om politici en anderen te beschermen tegen haatzaaierij en bedreiging.

Bij deze puberale opmerking echter werd het een tandje te ver gedreven. De buitensporige huiszoeking (06:00 uur in de ochtend, bij een gezin met kleine kinderen) is helemaal afgefakkeld in de (sociale) media. Te meer omdat Andy Grote nog in 2020 een feest georganiseerd had vanwege zijn herbenoeming en daarmee tegen de coronaregels in was gegaan. Een oeps à la Grapperhaus…

De oeps was nog heftiger: de gezochte persoon Marlon P. (en de eerste doorzochte woning) was al niet meer woonachtig op dat adres. De relatie was verbroken tussen Marlon en Mara K. Ook was de gezochte persoon al weken ervoor vanwege de aangifte op het politiebureau geweest. Bij navragen waren er geen verdere aanwijzingen voor vervolg van de zaak.

De ex-partner (waar de eerste huiszoeking was) Mara K. meldde haar ongenoegen, onder andere door zich hardop af te vragen of vrouwen ook zulke bescherming krijgen, o.a. vanwege de reguliere haatberichten online. Ondertussen is deze #pimmelcase enorm aan het groeien op o.a. Twitter en een blamage eerste klasse voor de SPD:

Wirecard en andere zaken

Dan het in mijn ogen meer schadelijke onderwerp voor de SPD. Enkele jaren terug kwam er een nieuwe speler op de financiële markt. Het gaat over Wirecard, een voornamelijk online dienstverlener. In 2020 is duidelijk geworden, na enkele schandalen in Azië, dat er geknoeid is met de boeken.

Men zou communicatie hebben gehad over witwaspraktijken en meldingen van banken

Scholz heeft in zijn rol als minister van Financiën geen gehoor gegeven aan enkele interne documenten van zijn ministerie. Dat is kwalijk, want er waren wel degelijk signalen naar de toezichthouders gestuurd, o.a. door Financial Times die bronnen had. De Wirecard affaire drukt nog op het CV van Scholz. Hij heeft onvoldoende informatie ingewonnen bij de mogelijke fraude bij Wirecard.

Afgelopen week is daar nog een onderwerp bijgekomen – een huiszoeking bij het ministerie van Financiën. Men zou communicatie hebben gehad over witwaspraktijken en meldingen van banken. De ‘Financial Intelligence Unit’ is verdacht van het niet doorgeven van meldingen van witwassen. Daarnaast is nu aangegeven dat de overheid wel degelijk op de hoogte was – ingenomen stukken door het OM verklaren omvangrijke communicatie tussen FIU en banken, maar het is nooit doorgegeven naar politie en justitie.

Een derde onderwerp heeft Laschet tijdens het vorige Triell ook de miljardenfraude van de Cum-Ex-zaak aangehaald. Onder het bewind van Scholz konden een groep grote bedrijven belasting meervoudig terugkrijgen terwijl deze slechts een maal was betaald.

Laschet’s prestaties van het Triell van vorige week zijn positiever gewaardeerd. De gemiddelde Duitser met humor was er goed op voorbereid (bron: reddit.com, u/beatmoehre) en verwachtte er niet teveel van.

Toch klappen in kamp Laschet

De CDU heeft in de opvolgende week nog een kleine tik online gekregen door dit gelekte video van een lokale afdeling. Daarin wordt een soortgelijke meme gebruikt als ‘Adolf reacts’ – een bekend stuk van een film wordt ondertiteld met een totaal andere tekst. (Overigens is het succes van deze meme een directe verdienste qua acteertalent van Bruno Ganz die een ijzingwekkende weergave van het karakter speelde in Der Untergang).

In deze incarnatie van een geprobeerde grap heeft men “Wolf of Wallstreet” als inspiratie genomen. U begrijpt, een gierige, bedriegende en geldbeluste figuur op basis van een ‘waargebeurd verhaal’ is niet echt een voorbeeld.

Afgelopen weekeinde was de laatste van de Triell ontmoetingen. Ook hierin was Scholz van de SPD over het algemeen de ‘winnaar’ en het ‘meest sympathiek’. De CDU/CSU huivert echter wel bij de gedachte van een Rood-Rood-Groen coalitie. Tijdens het debat was er duidelijk al een samenspel tussen SPD en Groenen.

In de aanloop naar dit laatste debat vroegen echter enkele leden van de FDP zich hardop af waarom Baerbock van de Groenen nog werd uitgenodigd, aangezien haar inbreng de laatste keren vrij mager was. Ook de hoofdredacteur van Die Welt twijfelt aan diens geschiktheid als Kanzler.

Regeringssamenstellingen

En dan nu naar hoe cannabis in Duitsland na de verkiezingen een enorme zwengel kan krijgen. Dat begint bij de coalities, de partijen die een samenwerking aangaan voor de komende regeringsperiode.

Grafiek met mogelijke coalities voor de Bundestagswahl 2021 op basis van de peilingen stand van 19 september 2021

In Duitsland zijn er verschillende standaardtermen voor de verschillende populaire coalities. Hieronder een tabel met de ‘technische termen’, de samenstelling van de partijen, of het een meerderheid bereikt (met stand peilingen 19 september) en of dit goed is voor een cannabis gezind beleid. Ik gebruik de term “Union” in dit overzicht; dit is de verkorte naam voor “CDU / CSU”:

Term coalitie Partijen Meerderheid Cannabisbeleid
Kenia Union SPD Grüne Ja Onduidelijk
Duitsland Union SPD FDP Ja Gunstig
Stoplicht (Ampel) SPD FDP Grüne Ja Gunstig
Jamaica Union FDP Grüne Net aan Onduidelijk
Rot-Rot-Grün (R2G) SPD Linke Grüne Krap Gunstig
Große (GroKo) Union SPD Krap Ongunstig
Rot-Grün SPD Grüne Nee Gunstig
Schwarz-Grün Union Grüne Nee Ongunstig
Schwarz-Gelb Union FDP Nee Ongunstig

De bron, de verkiezingspagina van de Duitse overheid, speelt nog met enkele scenario’s met Alternative für Deutschland in een regeringspositie. De partijen hebben allen echter een samenwerking met AfD uitgesloten. Daar zijn ook de actuele meningen van burgers nagevraagd, waar een verpletterende 92% van de aanhangers van de christendemocraten aanhangers aangeven niet in zee te gaan met AfD.

Opvallend is dat bij de grootste ‘klassieke coalities’ er een meerderheid is die gunstig is voor het cannabisbeleid. In twee scenario’s is het voor mij in elk geval nog onduidelijk. Dat zien we terug in de cannabis kieswijzer van de Duitse Hanfverband, vertaald:

Onderwerp\partij Union SPD FDP Linke Groenen AfD
Legalisering Anders
Decriminalisering
Thuis kweken Anders
Rijbewijs Anders Anders
Modelprojecten
Drugs testen Anders
Parlementswerk Anders

Daarbij gelden de volgende nuances, door mij vertaald via de bron site van Hanfverband en volgens hen gesorteerd naar mate van cannabis positivisme:

Partij Positie
Groenen Duidelijke standpunten in campagneplan, ook voor vezelhennep en medicatie. Ziet een gereguleerde consumentenmarkt voor volwassenen met specialistische winkels. Bij navragen is men ook voor thuis kweken.
Linke Zij zetten in, omgekeerd, op thuis kweken en decriminaliseren. Bij navragen geeft men aan dat cannabisbeleid vrijwel niet zonder commercie gaat. Willen ook openstaan voor modelprojecten als overgangsfase.
FDP Ziet vooral de kansen voor de markt. Is als enige ‘legalize’ partij sceptisch over drugs testen en thuis kweken. Heeft ingezien dat ‘War on Drugs’ niet zinvol is geweest en een vervolg moet krijgen.
SPD Zij zien een Duitsland met cannabis volgens een pad van decriminaliseren en modelprojecten. Iets conservatiever, gematigd, zoals ook tegen thuis kweken. Kregen ingefluisterd door de jongerenafdeling dat men iets losser moet denken over cannabis.
Union Is tegen verder vrijgeven van de markt. Aanpappen en nathouden, zet vooral in op het blijven vervolgen van overtreders en wil geen verandering in vervolging bij overtredingen.
AfD Is tegen enige inzet van cannabis, ziet onthouding als doel en wil de medische toepassing van cannabis ongedaan maken.
De partij ‘Die Linke’ steekt niet onder stoelen of banken dat zij pro-cannabis zijn tijdens de hanfparade 2019. (bron: Die Linke op Flickr)

Decriminalisering meest waarschijnlijk

Dus, wat gaat er gebeuren na 26 september? Wanneer de CDU/CSU niet rap met een inhaalslag of reparatie begint, is het uit met de christenen als leidende partij. Dan moeten we beginnen bij de SPD. Zij zien legalisering (nog) niet zitten. Voorzichtig kijken we dan naar de soorten coalities, zijn de stoplicht, rood-rood-groen het meest gunstig qua cannabisbeleid.

rood-rood-groen het meest gunstig qua cannabisbeleid

Een continuering van de GroKo is onwaarschijnlijk, aangezien SPD veel eigen werk wil realiseren. CDU/CSU zal dan eerder een plek in de oppositie vinden. Voor mij is de overlap voor een werkbaar portfolio onduidelijk bij de Kenia, Jamaica coalities. Omdat het ondanks een overduidelijke meerderheid op links/groen lastig is op welke onderwerpen er ingeruild zou moeten worden voor CDU/CSU doelen. Als men ‘de rem er op’ wil houden, zal het beginnen bij een modelproject. Decriminalisering zal pas daarna aan bod komen.

De variant ‘Duitsland coalitie’ zal het kort houden; het decriminaliseren is een vereiste. Daarbij komen dan (beperkt) modelprojecten is mijn inschatting. Want het levert voldoende op voor de staatskas, wellicht wordt in het kader van energie en CO2 reductie zelfs een grotere focus gelegd op vezelhennep. Daarmee houdt men CDU/CSU goed als partner en kan de druk verlicht worden in de gebieden/deelstaten waar de meeste problemen zijn met cannabis. Daarmee kan dan ook een tijdlang per (conservatieve) deelstaat een strenger beleid gevoerd worden, zoals bijvoorbeeld in Beieren.

Verschil legaliseren/decriminaliseren

Onder de streep is dus het decriminaliseren het meest waarschijnlijk. Maar wat is het verschil ook alweer met legaliseren? Met legaliseren is de burger het meest vrij. Men heeft het recht om cannabis bijvoorbeeld te consumeren en bij zich te hebben. Bij decriminaliseren, het toverwoord voor de meeste EU landen, kiest men er voor om geen vervolging voor criminele handelingen toe te passen.

Decriminaliseren is qua internationale verdragen handig. Op papier voldoe je namelijk nog aan de verdragen. Ook kan daarmee eenvoudiger het beleid ook worden teruggedraaid. Het wetsboek is namelijk niet aangepast, cannabis handelingen kunnen strafbaar blijven. De uitvoering van de wet op dat onderdeel wordt echter opgeschort (voor onbepaalde tijd).

Legaliseren zit er waarschijnlijk dus niet zonder meer in. Dit heeft veel gevolgen door veranderingen van verschillende wetboeken. Ook vanwege de onderlinge verschillen tussen de manieren van cannabisbeleid voeren is legaliseren onwaarschijnlijk op de kortere termijn.

Testen, thuisteelt en rijbewijs

Cannabis testen

Onder het thema testen gaat het wat breder dan cannabis. Consumentenbescherming is een heel belangrijk onderwerp in Duitsland. Dat geldt voor iedere sector. Voor diverse soorten drugs die recreatief geconsumeerd worden is daarom testen een belangrijk onderwerp.

Verwacht dan ook dat het (laten) testen van cannabis op cannabinoïden gehalte, terpenenprofiel en mogelijke kwaliteitsproblemen zoals verontreiniging een vast onderwerp wordt in de discussies. Vanuit de modelprojecten die we later behandelen wordt vaak benadrukt dat ‘kwaliteit’ goed moet zijn.

Consumentenbescherming bij cannabis is al 10 jaar onderwerp van gesprek. Deze groep voorstanders van legalisering benoemt daarnaast ook bescherming van de jeugd als onderwerp. (bron: Hanfparade op Flickr)

Thuisteelt

Qua thuisteelt zijn de meningen nog verdeeld. Het gaat in Duitsland minder om ‘hoe professioneel’ doet een thuiskweker het, maar meer om hoeveel cannabis heb je na een oogst tot je beschikking. Het gaat vooral om het voorkomen van handel en dat het in de handen van jeugdigen komt.

minder om ‘hoe professioneel’ doet een thuiskweker het, maar meer om hoeveel cannabis

Mijn vermoeden is dat er net als het Jugendschutzgesetz (o.a. Alcohol en wapens) aanvullende handelingen nodig zullen zijn. Bijvoorbeeld het aanvragen van een kweekvergunning en het aantoonbaar achter slot en grendel opsluiten van voorraad en parafernalia.

Ook verwacht ik een maximumhoeveelheid gedroogde cannabis die per persoon en per huishouden mag worden aangehouden. Zoals we de vorige keer hebben behandeld gaat het normaliter in de rechtszaal om de hoeveelheid THC bij veroordelingen. Misschien dat ook daar op gestuurd gaat worden bij het opstellen van normen; zo zou je dan meer totale aantallen grammen in huis mogen hebben wanneer je een laag THC gehalte in de plant hebt.

Rijbewijs en cannabis

Als laatste onderwerp wil ik stilstaan bij cannabis en verkeer. Zoals in het vorige deel is genoemd, het rommelt nogal. De limiet van 1ng/mL THC in bloed zal omhoog moeten. Progessieven zouden dit het liefst naar de 7ng/mL willen tillen. Hoewel dit een lastig onderwerp is, zal ‘het getal’ schuiven.

Daarbovenop moet er iets gedaan worden met de melding en vervolging bij constatering door politie. Nu geldt er, net als overigens in Nederland, dat enige constatering door politie van cannabis aan het uitvoeringsorgaan gemeld wordt dat het beheer voert over rijbewijzen. De Duitse evenknie van het CBR. Dat leidt onder andere tot situaties als hieronder beschreven – iemand verliest het rijbewijs terwijl zij binnen de norm test.

Bijvoorbeeld de SPD wil zulke, niet verkeer gerelateerde constateringen ontkoppelen; er zijn veel te veel verplichte onderzoeken die vrijwel nooit het gewenste resultaat behalen. Ook is de ingreep van het wegnemen van de rijbevoegdheid terwijl er geen strafbaar verkeersdelict is gepleegd onhoudbaar in de rechtbank.

in de praktijk echter heeft een minieme overtreding al verstrekkende gevolgen

Want met het ontnemen van iemands rijbevoegdheid terwijl er niet geconsumeerd is, werkt juist in de hand dat consumptie en verkeer samen gaan – de straf is immers gelijk, of je nu 1 twee dagen terug iets hebt geconsumeerd, of 5 minuten geleden.

De meeste partijen willen ook een nadruk op het gelijktrekken in constatering en vervolging van verkeersovertredingen onder invloed van alcohol. Cannabis is in theorie gelijkgezet, in de praktijk echter heeft een minieme overtreding al verstrekkende gevolgen. Deze gevolgen staan niet in verhouding tot de ernst van diverse zwaardere vergrijpen qua wegenverkeerswet in de mate van beinvloeding van de chauffeur.

Modelprojecten

In het stuk over standpunten van partijen is de term modelproject regelmatig gevallen. Wat is dat en waarom willen de Duitsers dit? In de meeste campagnes worden deze projecten genoemd (en soms geroemd). Diverse gemeenschappen hebben de afgelopen jaren de stoute schoenen aangetrokken. Zij hebben zoveel (over)last of dagelijks te maken met cannabis dat er directe behoefte is aan een andere situatie. Hieronder een stuk van Dirk Heidenblut van de SPD uit 2018 over de ondersteuning voor modelprojecten.

Met name de steden Keulen, Düsseldorf, Münster en Berlijn hebben een aanvraag gedaan bij het uitvoeringsorgaan voor toezicht op medicijnen en geneesmiddelen (Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte, BfArM). In het kort lijkt het op een experiment, zoals bij ons het Experiment Gesloten Cannabisketen. De strekking is niet altijd gelijk, ook niet het gebied.

Met name de steden Keulen, Düsseldorf, Münster en Berlijn hebben een aanvraag gedaan

In orde van grootte kan het zijn dat een stadsdeel (Berlijn, Friedrichshain-Kreuzberg / Hamburg Altona), een hele stad (Düsseldorf), een hele deelstaat (Hamburg, Brandenburg) of landelijk (Bundesweit) er een voorstel wordt indiend. Er zijn tientallen voorstellen in de afgelopen vijf jaar naar het BfArM gestuurd.

Een voorbeeld is dan een stad als Münster die een proef wil doen met gecontroleerde verspreiding van cannabis. De cannabis is bijvoorbeeld aangekocht door de gemeente, via een officieel kanaal en wordt verdeeld (gratis) onder toezicht aan geregistreerde consumenten die aselect zijn gekozen. De studie kreeg wel kritiek van de lokale vertegenwoordiging van cannabis vrienden (Hanffreunden), want: als er gratis bier wordt uitgedeeld wordt er ook meer gedronken. Meer details over de proefopzet vind je bij Hanfverband.

Internationale impact decriminalisering

Wat betekent dat voor andere landen wanneer Duitsland het pad op gaat van decriminalisering en modelprojecten? En wanneer gaat dat dan allemaal in werking treden als het zo is?

Duitsland volgt eigenlijk vaak de weg die de Verenigde Staten bewandelt

Allereerst de impact. Die kan best groot zijn – Duitsland volgt eigenlijk vaak de weg die de Verenigde Staten bewandelt. Deze stelling werd besproken tijdens een voorlichtingscampagne van de Hanfverband. Aangezien de VS en Canada ‘binnen de internationale verdragen’ al afwijken, hoeft daar geen probleem gezien te worden.

Een van de voorstellen, zoals die de CDU in Berlijn ook al heeft geopperd: “Dan maar een proef met afgifte via de apotheek” toont een van de meest gangbare scenario’s. De apotheek als distributie en verkooppunt. Daarmee is de voorlichting al geregeld, de infrastructuur is er en dit geheel kan zelfs landelijk snel uitgerold worden.

Ook in internationale distributie zin voor voldoende voorraad werkt dit scenario – er zijn al tientallen leveranties geweest vanuit vrijwel ieder continent naar Duitsland voor medicinale cannabis. Voor Canadese bedrijven is dit fantastisch nieuws. Immers, daar groeit de cannabisberg met de maand omdat er veel meer geproduceerd wordt dan verkocht.

Internationaal betekent dat dan dat twee marktverschuivingen plaats vinden. Als eerste is het voordeel dat medicinale cannabis al moet voldoen aan strenge eisen, en dat medicinale cannabis best breed vertegenwoordigd is. Daarnaast krijg je het eerste land dat een infrastructuur neerzet wat eenvoudig als model overgenomen kan worden door andere landen.

De Franse pharmacie kan maar zo een cannabis verkooppunt zijn in de toekomst

Zeker Frankrijk zal oren hebben naar deze opzet. De Pharmacie is ook hier alom vertegenwoordigd, al is er ook de pharmacie-light variant. Die mag eigenlijk alleen maar drogisterijproducten en natuurheelkundige oplossingen aanbieden. De medicinale cannabis zal daar niet onder vallen. In combinatie met het al aangekondigde experiment in Frankrijk zal er daarna een optie zijn als groeipad via de Pharmacie.

Wanneer een proefmodel wordt gestart kan dit flinke impact hebben voor een grote plaats

Wanneer een proefmodel wordt gestart kan dit flinke impact hebben voor een grote plaats. Mijn vermoeden is dat deelstaat Berlijn staat te springen om de druk van de ketel te halen. Zoals we ook eerder al hebben gehoord bij de discussie van het wederom proberen invoeren van een wietpas in Amsterdam, werd er laconiek gereageerd – de Britse toerist wijkt wel uit naar New York. Daar zou in 2022 opeens Berlijn bij kunnen komen.

Ook alleen al de stap of mogelijkheid om op lokaal niveau te decriminaliseren, het bezit en/of consumptie, kan tot grote gevolgen leiden. Er zal zeker een vergroting van capaciteit opkomen bij handhavers en justitie. Vooralsnog klinkt het makkelijker dan het is. Zoals eerder genoemd zal er aandacht besteed moeten worden aan diverse onderwerpen tegelijkertijd, zoals rijden onder invloed, voorlichting, kwaliteit en bijvoorbeeld grenswaarden.

Gevolgen Experiment Gesloten Coffeeshopketen

Dat doet ook iets met de zwarte markt voor cannabis. Stel je voor dat in 2023 de Bondsrepubliek een landelijk programma afkondigt dat cannabis voor elke 18+ persoon te koop is bij de apotheek. Je kunt het afhalen met je verzekeringspas (deze is sterk beveiligd en bevat verschillende sleutelinformatie voor behandelend artsen). Daar waar in het vorige artikel duidelijk werd gemaakt dat veel cannabis voor de straathandel uit Nederland komt, droogt deze verkooplijn snel op.

ondermaatse cannabis wordt niet meer verkocht en er ontstaat dumping qua prijseffect

Wanneer deze verkoop niet meer interessant is gebeuren er twee dingen: ondermaatse cannabis wordt niet meer verkocht en er ontstaat dumping qua prijseffect. Ten tijde van het experiment in Nederland kan er dan opeens, waarbij al een deel van de markt bediend wordt door de telers voor het experiment, een enorm aanbod komen op de Nederlandse markt. De prijs voor een gram cannabis kan afstorten. Gebeurt dat niet in de coffeeshop, dan kan het zelfs op de Nederlandse straathandel de markt overstromen.

Ook wordt er voorspeld dat er, gegeven dat het experiment loopt, regelmatig consumenten vanuit o.a. Duitsland zullen komen afreizen om de ‘Staatswiet’ te proberen. (Ja, ik weet het, het is absoluut niet de juiste term, maar zo wordt er nou eenmaal internationaal naar gekeken). Die prikkel verdwijnt wellicht helemaal, waarmee ook binnen het experiment opeens een verkoop dip kan ontstaan. Dit kan effect hebben op de al begrote kweekhoeveelheid die staat te groeien en af te bloeien.

Tijdspad

Natuurlijk heb ik geen glazen bol. Maar ik ben de afgelopen anderhalf jaar positief verrast door het tempo van het doorvoeren van dossiers. Het lijkt het meest op ‘slow and steady’. Daarbij met niet al te grote passen, toch continu vooruitgang. Hoe ziet dat er voor dit thema dan uit?

Denk aan najaar 2022 alvorens een concreet plan naar buiten komt

Dat betekent een jaar formeren en beginnen met plannen maken. Denk aan najaar 2022 alvorens een concreet plan naar buiten komt. Hoe complexer het verhaal, hoe kleiner de verandering. Eventueel is het een heel stappenplan, al denk ik dat men wendbaarder wil zijn. Mocht er een ander EU land opeens bredere of verdere wetgeving opstarten; dan kan men de marktpositie mogelijk behouden door te pareren.

Het zal daarom misschien nog wel de termijn van Mevr. Ludwig duren vooralsnog dat de ‘Broccoli’ in Duitsland gereguleerd of vrijgegeven is. Mevr. Ludwig (CSU) is in 2020 volop in het nieuws gekomen bij een gesprek met vragenkwartier. In haar rol als toezichthouder narcotica heeft ze in 2019 genoemd dat ze ‘iets’ wil doen aan de situatie rondom cannabis en persoonlijk bezit. Jongerenorganisatie ‘Jung und Naiv’ voelde haar in 2020 aan de tand, waar de beroemde quote vandaan komt: “Enkel omdat alcohol gevaarlijk is, is cannabis geen broccoli.”

Er zijn talloze grappen mee gemaakt, maar ook is dit jaar de campagne van Hanfverband wat gekanter tegen alcohol geworden: “Cannabis ist kein Broccoli, und Bier kein Apfelsaft”. Dat komt omdat alcohol in Duitsland sterk genormaliseerd is, terwijl er jaarlijks nog heel veel ongelukken met beschonken bestuurders plaatsvinden. Vandaar dat vooral ook in het verkeer nog werk aan de winkel is, voor alcohol én cannabis. In elk geval snap je nu waarom vele Duitse sociale media af en toe een broccoli ? in teksten gebruiken.

Campagne plaatje Hanfverband.de via cannabisfakten.de

Afsluitend

Het doet me goed om een stuk te onderzoeken zoals dit. Enkele weken terug had ik niet gedacht dat onderzoek voor dit drieluik me zo’n duidelijk beeld zou brengen van de situatie in Duitsland.

Ik vermoed dat er wat positivistische gedachten van mijn kant uit soms van uitgaat. Aan de andere kant zijn alle ingrediënten deze verkiezingen echt allemaal aanwezig. Misschien is dit het kantelpunt voor veel meer landen in de EU.

Close-up detailfoto van hempcrete toegepast als prefab bouwsteen. Zeer gunstige eigenschappen worden voor hempcrete genoemd. (bron: Jnzl via Flickr)

Er hangt veel van af. En dat maakt het heel erg spannend

Er hangt veel van af. En dat maakt het heel erg spannend. Zelf denk ik aan de duizenden banen die deze sector zal creëren. Mooie bedrijven en een interessant product. Van utiliteit tot genotsmiddel en van alles er tussenin. Als het het kantelpunt is, zal het ook aan de voet staan van een enorme impact op het milieu – als industrieel gewas. Ik kan niet wachten tot het moment dat nieuwe innovaties en uitvindingen opkomen.

Maar met name gaat het me om veilige producten en een veilige markt. Daarbij komt er dan een heleboel personeelsuren vrij bij handhaving en justitie, om zich bezig te houden met belangrijkere zaken.

Cannabis Stats Hub – Statistics Canada – Cannabis overtredingen – incidenten met bezit in 2019

Dat de invoering van gelegaliseerde of gedecriminaliseerde cannabis weinig overlast veroorzaakt is duidelijk geworden in Canada. Dagelijks gebruik is niet significant toegenomen (2018 op 5,9%, 2019 op 6%). Ook in het verkeer is er geen verandering te merken; rijbewijs houders melden een gelijkaardig gedrag (13,2% in 2018 en 2019), passagiers nog minder (5,3% in 2019, 4,8% in 2018).

Lees hier deel 1 ‘Verkiezingen in Duitsland op scherp gezet‘ en deel 2 ‘Waarom de Duitse verkiezingen over cannabis gaan‘ van het drieluik.

- Advertentie -

Exit mobile version