Gezamenlijke verklaring Duitsland, Luxemburg en Malta over regulering cannabis

Nederland was ook aanwezig, maar weigerde de verklaring te tekenen.

0
luxemburg malta duitsland verklaring regulering cannabis juli
Foto via Twitter van de bijeenkomst in juli vorig jaar in Luxemburg.
- Advertentie -

Ministers en/of hoge vertegenwoordigers van Duitsland, Luxemburg en Malta kwamen eind vorige week met een gezamenlijke verklaring naar buiten over de regulering van cannabis na een eerder aangekondigde meeting met gelijkgestemde landen. Nederland was ook aanwezig, maar weigerde de verklaring te tekenen.

Alle drie de landen hebben of, zoals in het geval van Malta cannabis al gelegaliseerd, of zijn dat net zoals Duitsland en Luxemburg in de nabije toekomst van plan. Om dat tot een succes te brengen, organiseerde het ministerie van justitie van Luxemburg een bijeenkomst waarna de landen met onderstaande gezamenlijk verklaring zijn gekomen.

Frappante was dat Nederland dus wel degelijk aanwezig was, maar de verklaring dus niet ondertekende.

De uitgebreide volledige verklaring (PDF) volgt hieronder, vrij vertaald.

Overwegende dat:

  • de Drug Control Conventions van de Verenigde Naties hebben betrekking op de gezondheid en het welzijn van de mensheid;
  • de EU-drugsstrategie 2021-2025 heeft tot doel het welzijn van de samenleving te beschermen en te verbeteren en van het individu, om de volksgezondheid te beschermen en te bevorderen, een hoog niveau van veiligheid te bieden en welzijn voor het grote publiek en het vergroten van de gezondheidsvaardigheden;
  • cannabis, dat afkomstig is van de bloemen of extract van de plant Cannabis sativa, is verreweg de meest gebruikte illegale drug in heel Europa en de wereld en de meest gebruikte genoemd in meldingen van drugsdelicten in Europa;
  • cannabisgebruik komt het meest voor onder jongeren, die het meest kwetsbaar zijn voor ongunstige effecten van regelmatig gebruik;
  • de beschikbaarheid en het gebruik van cannabis zijn de afgelopen tien jaar toegenomen;
  • de gemiddelde concentratie van het belangrijkste psychoactieve bestanddeel van cannabis, delta-9- tetrahydrocannabinol (THC), in illegale cannabisproducten die op illegale markten worden verkocht, neemt ook gestaag toe de afgelopen jaren toegenomen en illegale cannabisproducten met een hoog THC-gehalte en een laag cannabidiol (CBD)-concentraties worden steeds vaker aangetroffen op de illegale markten, waardoor deze producten krachtiger in termen van psychoactieve effecten en bijbehorende gezondheidsrisico’s en schade voor individuen en de samenleving;
  • nieuwe vormen van cannabisproducten, met hoge THC-concentraties, zijn waargenomen en verschenen op de illegale markten (bijv. butaan-hasjolie, BHO, shutter, dab, wax, enz.) extractie- en isolatietechnieken zijn verbeterd;
  • de vraag naar en de behandeling van stoornissen in het cannabisgebruik neemt over het algemeen toe;
  • kwaliteit van illegale cannabisproducten die op illegale markten worden gevonden, brengt in toenemende mate gezondheidsrisico’s met zich mee aangezien de lijst van potentieel schadelijke versnijdingsmiddelen en snijmiddelen groeit;
  • nieuwe psychoactieve stoffen (NPS), zoals synthetische cannabinoïden blijven zich verspreiden en lijken in toenemende mate te worden gebruikt om hennep en cannabis met een laag THC-gehalte te vervalsen, verkocht op de illegale markten als gewone cannabis of cannabis met een hoog THC-gehalte, wat de potentiële risico’s aanzienlijk verhoogt en schade gerelateerd aan het gebruik ervan door vaak onbewuste gebruikers, omdat synthetische cannabinoïden over het algemeen zijn veel krachtiger dan hun natuurlijke tegenhangers en hun nadelige effecten op korte en lange termijn op mensen zijn nog algemeen onbekend; overwegende dat dodelijke slachtoffers die verband houden met het gebruik van deze laatste regelmatig gerapporteerd worden;
  • controle van de kwaliteit en potentie van cannabisproducten is niet mogelijk zolang ze dat niet zijn gereguleerd en gecontroleerd door overheidsinstanties die worden geleid door doelstellingen op het gebied van de volksgezondheid;
  • volgens de laatste schattingen is cannabis goed voor ongeveer 39 % van de detailhandelsmarkt voor illegale drugs in de EU, die enorme inkomsten genereren voor georganiseerde misdaadgroepen (OCG’s), zoals het is schat dat ongeveer 25 miljoen cannabisgebruikers jaarlijks naar schatting 11,6 miljard euro uitgeven over cannabis, waardoor de illegale markt voor cannabis de grootste in zijn soort in de EU is (EWDD en Europol, 2019). Deze inkomsten vergroten de macht en invloed in de juridische economie, de samenleving en politiek, manoeuvreerruimte en criminele of andere zakelijke ontwikkelingsmogelijkheden van OCG’s. Vandaar dat de toenemende invloed van OCG’s leidt tot toenemende bedreigingen voor de openbare veiligheid;
  • deze winstmarges zijn groter geworden en het risico op mensenhandel is mogelijk lager met de opkomst van synthetische cannabinoïden, die niet allemaal wereldwijd worden gecontroleerd en worden toegevoegd aan producten zoals industriële hennep of ander plantaardig materiaal;
  • in termen van wetshandhaving is het nog uitdagender geworden om bestaande te handhaven cannabiswetten en -regelgeving, aangezien het niet gemakkelijk mogelijk is om “gewone” cannabis te onderscheiden producten van producten die synthetische cannabinoïden bevatten, of zelfs CBD of hennep met een laag THC-gehalte, en in het bijzonder om synthetische cannabinoïden te analyseren zonder langdurige en kostbare toxicologische analyse- en handhavingsprocedures;
  • middelen voor rechtshandhaving en vervolging zijn beperkt en vooral nodig om ernstige misdrijven, zoals georganiseerde misdaad en drugshandel;
  • het is nodig om ons cannabisbeleid opnieuw te beoordelen en rekening te houden met recente ontwikkelingen op dit gebied, om gezondheids- en sociale reacties verder te versterken en te ontwikkelen,zoals preventieprogramma’s, behandeling en schadebeperkende interventies en het vinden van nieuwe benaderingen die verder gaan dan een op verboden gebaseerd drugsbeleid.

We hebben een gemeenschappelijk begrip dat:

  • we worden geconfronteerd met veelvoorkomende drugsgerelateerde bedreigingen en uitdagingen;
  • cannabis en aanverwante producten hebben speciale aandacht nodig en het bezit ervan in kleine hoeveelheden voor niet-medische en niet-wetenschappelijke doeleinden, maar voor persoonlijk gebruik;
  • wij dragen de verantwoordelijkheid om bestaande en toekomstige regelgeving en beleid in het licht te beoordelen van nieuw wetenschappelijk bewijs, monitoringgegevens, opkomende consumptiepatronen en markt evoluties;
  • deze herziening moet in de eerste plaats worden geleid door de beginselen van volksgezondheid en openbare veiligheid;
  • nieuwe benaderingen geleid door deze overwegingen en in de praktijk gebracht met innovatieve regelgeving zal de opkomst van verder wetenschappelijk bewijs vergemakkelijken;
  • we streven naar een evenwichtige benadering tussen volksgezondheid en strafrechtelijke reacties het drugsfenomeen en, waar van toepassing, het beginsel van een evenredige reactie op drugsgerelateerde misdrijven;
  • een gestructureerde multilaterale uitwisseling over het brede spectrum van cannabisgerelateerde kwesties draagt ​​bij om kennis, best practices en ervaringen te delen en het vinden van oplossingen te bevorderen, waaronder: mogelijke regulering om vooruit te komen, aangezien de status quo geen houdbare optie is;
  • deze eerste gestructureerde multilaterale uitwisseling is bedoeld om verder overleg te vergemakkelijken over: voorschriften van cannabis voor niet-medisch en niet-wetenschappelijk gebruik.