- Advertentie -
Home Cannabis Aandelen Greenlane (NASDAQ:GNLN) rapporteert recordomzet in Q3 2020

Greenlane (NASDAQ:GNLN) rapporteert recordomzet in Q3 2020

Greenlane Holdings (NASDAQ:GNLN) kondigde eerder deze week aan in een persbericht dat het in Q3 2020 een recordomzetheeft behaald.

0
greenlane holdings marley natural
- Advertentie -

Greenlane Holdings (NASDAQ:GNLN), een van de grootste wereldwijde verkopers van premium cannabisaccessoires en speciale vaporizerproducten, kondigde eerder deze week aan in een persbericht dat het in Q3 2020 een recordomzetheeft behaald. Het zag de omzet vergeleken met Q3 2019 groeien met 36% tot $ 32,3 miljoen dollar.

Hoogtepunten derde kwartaal 2020 Greenlane

  • De netto-omzet van de Greenlane-merken van het bedrijf groeide met ongeveer 65% tot $ 5,6 miljoen in Q3 2020, vergeleken met $ 3,4 miljoen in Q3 2019.
  • De kernopbrengsten (gedefinieerd als niet-nicotine-inkomsten) stegen met 36% tot $ 32,3 miljoen in Q3 2020, vergeleken met $ 23,8 miljoen in Q3 2019.
  • De totale omzet groeide met 10% tot ongeveer $ 35,8 miljoen in Q3 2020, vergeleken met $ 32,4 miljoen in Q2 2020.
  • Exclusief de impact van bepaalde voorraadaanpassingen die in het kwartaal hebben plaatsgevonden, zou de brutowinst $ 7,3 miljoen of 20,4% van de netto-omzet zijn geweest, een verbetering van 610 basispunten op jaarbasis van het brutowinstpercentage in vergelijking met Q3 2019.
  • Uitbreiding van het managementteam door middel van belangrijke aanwervingen ter ondersteuning van de verkoop- en marketinginspanningen van Greenlane in Noord-Amerika en Europa.
  • Lancering van een eerste in zijn soort lijn van verantwoord geproduceerde, met precisie vervaardigde, voorgerolde kegels gemaakt van biologisch geproduceerd papier exclusief verwerkt in Frankrijk en verzegeld met 100% natuurlijke Arabische gom.
  • Het exclusieve recht verkregen om de beschikbaarheid van Marley Naturals-accessoires uit te breiden naar gespecialiseerde locaties in Europa, Midden- en Zuid-Amerika en het Caribisch gebied.

Reactie Aaron LoCascio, CEO van Greenlane

“Tijdens het derde kwartaal hebben we met de hulp van ons nieuwe senior managementteam ingespeeld op verschillende belangrijke initiatieven met betrekking tot de nadruk op onze categorie, organisatiestructuur en aanverwante personeelsbezetting. Voortbouwend op het succes dat we hebben behaald door de Greenlane-merken en de niet-nicotineverkoop jaar op jaar met respectievelijk 65% en 36% te laten groeien, hebben we aanvullende beslissende stappen genomen om bepaalde productlijnen minder te benadrukken, te investeren in onze snelst groeiende en kansen met de hoogste marge en ons personeelsbestand verder teruggebracht met 4,5%”, aldus Aaron LoCascio, Greenlane’s Chairman en Chief Executive Officer in het persbericht. “Hoewel dit een impact heeft gehad op onze financiële cijfers over het derde kwartaal, zijn we van mening dat deze beslissingen Greenlane hebben gepositioneerd om terug te keren naar winstgevendheid op korte termijn en succes op lange termijn.”

“Ik blijf zeer bemoedigd dat we op weg zijn om 2021 solide in te gaan(…)”

LoCascio voegde er aan toe: “We bouwen een uitgebreide reeks hoogwaardige producten van het merk Greenlane, waarmee we meer marge kunnen behalen op elk product dat we verkopen. Tegelijkertijd blijven we zeer nauw samenwerken met onze partners om innovatieve nieuwe producten op de markt te brengen door gebruik te maken van ons best-in-class wereldwijde distributieplatform. Ik blijf zeer bemoedigd dat we op weg zijn om 2021 solide in te gaan en in het eerste kwartaal terug te keren naar een positieve aangepaste EBITDA als gevolg van de wijzigingen die we hebben doorgevoerd. ”

Financiële samenvatting derde kwartaal 2020

De netto-omzet bedroeg $ 35,8 miljoen in het derde kwartaal van 2020 , vergeleken met $ 44,9 miljoen in het derde kwartaal van 2019, een daling van $ 9,1 miljoen of 20,3%. De omzetwijziging is grotendeels toe te schrijven aan de uitvoering van het bedrijfstransformatie-initiatief van Greenlane, waarbij het bedrijf opzettelijk afstand heeft genomen van de verkoop van nicotine met een lage marge, om zich te concentreren op producten met een hogere marge. Op opeenvolgende basis steeg de netto-omzet van Q3 2020 met 10% van $ 32,4 miljoen in het tweede kwartaal van 2020.

De verkoop van nicotineproducten daalde tot ongeveer $ 3,5 miljoen in Q3 2020, van ongeveer $ 21,1 miljoen in Q3 2019. Isolerend voor de impact van de afnemende vraag van consumenten naar nicotineproducten op de totale verkoop van Greenlane, groeide de kernomzet van Q3 2020 met 36% tot $ 32,3 miljoen vergeleken met $ 23,8 miljoen in Q3 2019.

De netto-omzet van producten van het merk Greenlane groeide tot ongeveer $ 5,6 miljoen(…)

De netto-omzet van producten van het merk Greenlane groeide tot ongeveer $ 5,6 miljoen, ofwel 15,5% van de totale omzet in het derde kwartaal van 2020, vergeleken met ongeveer $ 3,4 miljoen in het derde kwartaal van 2019, of 7,5% van de totale omzet.

Vanaf het vierde kwartaal van 2020 is Greenlane volledig overgeschakeld naar een meer gestroomlijnd en gecentraliseerd model met minder, maar grotere, sterk geautomatiseerde distributiefaciliteiten. Ze zijn van mening dat deze veranderingen de schaalbaarheid van het bedrijfsmodel van het bedrijf aanzienlijk zullen verbeteren.

In Q3 2020 bedroeg de brutowinst $ 2,5 miljoen, of 6,9% van de netto-omzet, vergeleken met $ 6,4 miljoen, of 14,3% van de netto-omzet in Q3 2019. In het kwartaal nam Greenlane bepaalde strategische beslissingen met betrekking tot bestaande voorraadniveaus en productlijnen vooruit. Als gevolg van die beslissingen boekte het bedrijf afschrijvingen en aanpassingen van $ 4,8 miljoen aan beschadigde en verouderde inventaris. Zonder de impact van deze voorraadaanpassingen zou de brutomarge van Q3 2020 anders $ 7,3 miljoen zijn geweest en zou de brutowinstmarge anders 20,4% of 610 basispunten hoger zijn geweest dan de brutowinst van Q3 2019. Greenlane verwacht dat de totale brutomarge zal toenemen van de huidige aangepaste niveaus van 20,4%, aangezien het haar strategische visie uitvoert met Greenlane Brands als kern.

Salarissen, secundaire arbeidsvoorwaarden en loonbelastingen in Q3 2020 daalden met ongeveer $ 1,6 miljoen, of 23,7%, vergeleken met Q3 2019, voornamelijk als gevolg van een nettodaling in op eigen vermogen gebaseerde compensatiekosten. De algemene en administratieve kosten van Q3 2020 stegen met ongeveer $ 5,9 miljoen. Deze stijging was voornamelijk het gevolg van een eenmalig verlies van ongeveer $ 2,2 miljoen in verband met een deel van een vrijwaringsactief, naast andere kosten die verband houden met de bedrijfstransformatie-initiatieven van de Vennootschap die naar verwachting kostenbesparingen op lange termijn zullen opleveren.

Het nettoverlies in het derde kwartaal van 2020 bedroeg $ 13,8 miljoen(…)

Het nettoverlies in het derde kwartaal van 2020 bedroeg $ 13,8 miljoen, vergeleken met $ 9,0 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. Het gecorrigeerde nettoverlies bedroeg $ 6,9 miljoen in Q3 2020 vergeleken met het gecorrigeerde nettoverlies van $ 7,5 miljoen in Q3 2019. Het gecorrigeerde EBITDA-verlies bedroeg $ 6,3 miljoen in Q3 2020 vergeleken met het gecorrigeerde EBITDA-verlies van $ 3,4 miljoen in Q3 2019. Definities van gecorrigeerd nettoverlies en gecorrigeerde EBITDA en aansluitingen van dergelijke metrieken naar de dichtstbijzijnde GAAP-maatstaf zijn hieronder opgenomen.

De liquide middelen bedroegen $ 40,0 miljoen en de totale schuld was $ 8,2 miljoen op 30 september 2020, vergeleken met respectievelijk $ 47,8 miljoen en $ 8,3 miljoen op 31 december 2019. Tot op heden bedroeg de cashflow gebruikt in operationele activiteiten $ 3,8 miljoen, vergeleken met $ 33,5 miljoen in het voorgaande jaar, een verbetering van 89%. Greenlane blijft haar balans actief beheren om de groei-initiatieven en potentiële M & A-kansen van het bedrijf te financieren.

Greenlane sinds kort actief in Europa

Eerder liet Greenlane al weten dat het een nieuwe Sales & Marketing Director heeft aangesteld voor Europa. Greenlane Holdings is daarnaast sinds kort eigenaar van het Nederlandse Conscious Wholesale, waaronder ook de bekende webwinkels Azarius en VapoShop vallen. Daarnaast zijn er aandelen van Greenlane te koop op de NASDAQ onder ticker GNLN.

- Advertentie -

Exit mobile version