Amerikaanse werkgroep publiceert kernprincipes goede landelijke cannabis legalisatie

De Principles for Federal Cannabis Regulations & Reform publicatie biedt ook lessen voor Nederland in het cannabis legalisatie proces.

0
Canopy Growth CEO legale cannabis verkoop maine nebraska Amerikaanse verkiezingen cannabis legalisatie amerikaanse congres more act georgia
- Advertentie -

Eerder deze week heeft de Amerikaanse Federal Cannabis Regulations Working Group haar Principles for Federal Cannabis Regulations & Reform gepubliceerd, waarin wordt uiteengezet hoe een federaal regelgevingskader – gebaseerd op rechtvaardigheid en sociale rechtvaardigheid – eruit zou moeten zien. De werkgroep is begin dit jaar bijeengeroepen door de Drug Policy Alliance.

Leren van de ander: hoe willen en gaan de Amerikanen cannabis legaliseren?

Tijdens een reeks bijeenkomsten en diepgaande gesprekken heeft de groep – bestaande uit regelgevende instanties voor cannabis, volksgezondheidswerkers, voorstanders van hervorming van het strafrecht, burgerrechtenadvocaten, mensen die werken met rechtstreeks getroffen gemeenschappen in de cannabisindustrie, voorstanders van herintreding na celstraffen, academici en een expert die betrokken zijn bij de Canadese cannabisregulering – namelijk de belangrijkste principes vastgesteld die de ontwikkeling van federaal cannabisreguleringsbeleid zouden moeten sturen.

Amerikaanse werkgroep publiceert kernprincipes voor goede landelijke cannabis legalisatie
Pagina 1 (klik voor grotere versie).

Het beginseldocument moedigt aan en biedt begeleiding bij kwesties die verband houden met raciale rechtvaardigheid, gelijkheid, het voorkomen van gebruik door minderjarigen, eliminatie van levenslange gevolgen, medisch gebruik, belastingheffing, onderzoek en meer. Deze publicatie gaat vooraf aan de voortdurende inspanningen van de groep om een ​​uitgebreidere reeks aanbevelingen voor het Congres te ontwikkelen en uit te rollen over cruciale kwesties, zoals – maar niet beperkt tot – welke federale instantie cannabis moet reguleren (en in welke mate), welk soort product moet cannabis worden gereguleerd als uitzetting, ontwikkeling van het personeelsbestand, medisch gebruik, niet-commerciële activiteit en handhaving.

“urgenter dan ooit om een ​​regelgevingskader te creëren dat zowel de nadelen van het verbod volledig aanpakt(…)”

“Nu we dichter komen bij het feit dat de federale legalisering van cannabis een realiteit is in de Verenigde Staten, is het urgenter dan ooit om een ​​regelgevingskader te creëren dat zowel de nadelen van het verbod volledig aanpakt en zorgt voor rechtvaardige en billijke toekomstige resultaten”, aldus Queen Adesuyi in het persbericht, Policy Manager voor het Office of National Affairs van de Drug Policy Alliance. “We hebben al gezien hoe de industrie zich inspant voor de mogelijkheid om zichzelf te reguleren, en het is van cruciaal belang dat voorstanders – die de belangen vertegenwoordigen van degenen die het meest zijn getroffen door het verbod, en degenen die in de beste positie zijn om toekomstige schade – de agenda bepalen voor hoe federale cannabisregulering zou moeten werken. De legale cannabisindustrie biedt een kans om een ​​opkomende marktplaats aan te moedigen en uit te bouwen die opzettelijk toegankelijk is voor zwarte, Latijns-Amerikaanse, inheemse en arbeidersondernemers, evenals legacy-exploitanten die de dupe van het verbod.”

Amerikaanse werkgroep publiceert kernprincipes voor goede landelijke cannabis legalisatie
Pagina 2 (klik voor grotere versie).

Terwijl de Marijuana Opportunity Herinvestment & Expungement (MORE) Act, aangenomen door het Huis van de vorige zitting, de gevolgen van criminalisering op een alomvattende manier behandelde, ging het in zijn oorspronkelijke vorm niet in op regulering. Deze aanbevelingen zijn bedoeld om die cirkel te sluiten en te voorkomen dat er onbedoeld en problematisch taalgebruik aan het wetsvoorstel wordt toegevoegd, zoals gebeurde voordat het vorig jaar door het Huis van Afgevaardigden werd aangenomen.

De principes kwamen naar voren uit verschillende grondige en geïnformeerde gesprekken die werden gevoerd door de leden van de kerngroep van de Federal Cannabis Regulations Working Group. De groep blijft bijeenkomen en formuleert verdere aanbevelingen die aan het Congres zullen worden gedaan, namelijk aan senatoren Booker, Wyden en meerderheidsleider Schumer, die van plan zijn de regelgeving over te nemen in de volgende iteratie van de MORE Act. De aanbevelingen van de groep zullen worden doorgelicht door een lange lijst van materiedeskundigen in verschillende sectoren en probleemgebieden, waaronder artsen, academici, onderzoekers, immigratieadvocaten, arbeidsrechtexperts, direct betrokken individuen en leiders, en meer.

Leren van de fouten van Canada

Daniel Bear, professor met het Criminal Justice Degree Program aan het Humber College in Toronto, beprak ook Canada in het persbericht en wat we van Canada kunnen leren:

“(…)Canada heeft niet alles goed gedaan(…)”

“Canada was het eerste G20-land dat cannabis legaliseerde en heeft aangetoond dat legale toegang een levendige en veilige cannabismarkt kan creëren. Maar Canada heeft niet alles goed gedaan. We concentreerden ons op het creëren van succesvolle bedrijven, maar lieten de oude markt buiten beschouwing. We concentreerden ons op de principes van de volksgezondheid, maar bouwden geen systeem dat voldeed aan de behoeften van gewone consumenten. We erkenden dat het verbod schade had veroorzaakt, maar hebben er niet aan gewerkt om die schade snel genoeg recht te zetten. De VS hebben een geweldige kans om voort te bouwen op Canada’s eerste uitstapje en vanaf het begin een rechtvaardige, veilige en rechtvaardige cannabismarkt te lanceren.”

Iets wat we in Nederland vanaf het begin ook beter zouden moeten doen dan de Canadezen. Vooralsnog lijkt het er op dat we vooral de nadelen van het Canadese model overnemen voor de wietproef.