RAND Europe doet onderzoek naar aankoop van cannabis buiten de coffeeshop

RAND Europe doet via een online enquête 'Onderzoek naar aankoop van cannabis buiten de coffeeshop'.

0
august de loor vrouwen cannabisindustrie simone van breda
- Advertentie -

Wie als cannabis liefhebber de afgelopen paar dagen op sociale media zat, kan twee cannabis gerelateerde enquêtes zijn opgevallen. Nadat we eerder al berichtten over het medicinale cannabis gebruik onderzoek door het Trimbos-Instituut genaamd het ‘Medusa-onderzoek‘, adverteert ook RAND Europe online op sociale media met een enquête ‘Onderzoek naar aankoop van cannabis buiten de coffeeshop’.

Onderzoek naar aankoop van cannabis buiten de coffeeshop

Wanneer je naar de website gaat www.onderzoek-buitendecoffeeshop.nl, word je verwezen naar een enquête met daarin wat meer duidelijkheid over het onderzoek.

Doel. Met deze vragenlijst verzamelen we anonieme gegevens over aankopen van cannabis buiten de coffeeshop. Voor een betere contextualisering kan de enquête ook vragen bevatten over de laatste aankop van cannabis in een coffeeshop. De informatie wordt gebruikt om trends in prijs, kwaliteit en de gebruikerservaring van wiet en hasj in kaart te brengen. Uiteindelijk kan dit onderzoek worden gebruikt ter ondersteuning van beleidskeuzes met betrekking tot het toekomstig cannabisbeleid in Nederland.
Wie zijn wij? Het onderzoek wordt uitgevoerd door RAND Europe, een onafhankelijk, not-for-profit onderzoeksbureau. Als u meer over ons wilt weten, kunt u onze website bekijken: www.rand.org/randeurope.html
Privacy. Deelname is volledig anoniem. Deze enquête is specifiek ontworpen om geen enkele persoonlijke gegevens te verzamelen. Bovendien bevat de vragenlijst geen open vragen om ervoor te zorgen dat er geen risico bestaat dat antwoorden aan bepaalde personen gekoppeld kunnen worden.
Duur. De vragenlijst is erg kort en zal waarschijnlijk niet meer dan een paar minuten van uw tijd in beslag nemen.
Deelnemers dienen 18 jaar of ouder te zijn. Deelname is vrijwillig. Voor vragen over ons onderzoek en uw rechten als deelnemer kunt u contact opnemen met [email protected] of [email protected].

Zelf heb ik het ook even ingevuld en was ik binnen 5 minuten klaar. Het waren zo’n 12 vragen die gingen over waar je voor het laatst wiet had gekocht (in mijn geval in de coffeeshop), wat voor soort wiet (je kunt meerdere keuzes aanvinken, maar dat zijn voornamelijk oudere soorten wiet), de hoeveelheid, de prijs en waarom je het bij die coffeeshop kocht.

RAND Europe (Expertise: Niet-gedoogde markt) voert overigens samen met Breuer&Intraval (Expertise: Algemene coördinatie en Overlast) en het Trimbos-instituut (Expertise: Gezondheid) onderzoek uit naar het Experiment gesloten coffeeshopketen. Mogelijk maakt deze enquête daar dus deel van uit, maar dat is niet bevestigd.