Wat die nieuwe Twitter regels nu echt betekenen voor cannabis

De veranderingen beperken zich vooralsnog tot de Verenigde staten, en dan vooral tot van hennep afgeleide CBD producten voor de huid.

0
Twitter
- Advertentie -

Het zal je wellicht niet zijn ontgaan dat er eerder deze maand met veel bombarie werd aangekondigd dat Twitter een aantal wijzigingen had doorgevoerd waardoor het zich relaxter ging opstellen ten opzichte van cannabis. De kleine lettertjes werden echter door vrijwel niemand gelezen. Goede reden dus om er eens in te duiken.

Wat gaat Twitter nu zoal toestaan aan cannabis advertenties?

Zo kopte Reuters 16 februari bijvoorbeeld “Twitter becomes first social media platform to allow cannabis ads in U.S.”

Daarin schreven ze onder andere: “Twitter zei dat het cannabisbedrijven zal toestaan om te adverteren, zolang ze de juiste licentie hebben, het goedkeuringsproces doorlopen, zich alleen richten op rechtsgebieden waar ze een vergunning hebben om te opereren en, belangrijker nog, zich niet richten op mensen onder de 21 jaar.”

Zelf maakte Twitter het bekend als volgt:

Daarin schrijven ze:

Vanaf vandaag hebben we in bepaalde Amerikaanse staten maatregelen genomen om ons beleid inzake cannabisadvertenties te versoepelen om meer mogelijkheden te creëren voor verantwoorde cannabismarketing – de grootste stap voorwaarts van welk socialmediaplatform dan ook.

In de toekomst stelt Twitter adverteerders in staat merkvoorkeur en informatieve cannabisgerelateerde inhoud voor CBD, THC en cannabisgerelateerde producten en diensten te promoten.

Gaan we naar hun pagina daarin gelinkt naar het beleid inzake cannabisadvertenties, kan je duidelijk lezen dat het vooralsnog enkel om Canada (die vrijwel niets toestaan volgens de regelgeving van Health Canada) en de Verenigde Staten.

Met name voor de Verenigde Staten zijn er flinke beperkingen. Zelf schreef Twitter dat ze ‘goedgekeurde cannabis (inclusief CBD-cannabinoïden) adverteerders die zich op de Verenigde Staten richten’ toestaan.

En ook dat is nog beperkter dan je denkt.

“Adverteerders mogen de verkoop van cannabis (inclusief CBD-cannabinoïden) niet promoten of aanbieden”, staat er. De uitzondering zijn advertenties voor “actuele (niet-verteerbare) van hennep afgeleide CBD-topische producten die gelijk zijn aan of minder dan de door de overheid vastgestelde drempelwaarde van 0,3 procent THC.”

Twitter is en blijft wel het meest cannabisvriendelijke platform. Waar Meta (Facebook en Instagram) nog geregeld (legale) cannabisbedrijven pagina’s van het platform doet verdwijnen, komt dat eigenlijk vrijwel niet voor op Twitter.